Saturday, August 16, 2008

Sya'ban, bulan Rasulullah SAW

Salam muhibbah pembuka kata,
Harap berbahagia kita bersama,
Bulan Rasulullah meninggalkan kita,
Ramadhan Al-Mubarak kian menjelma.

Masya Allah. Dalam tempoh dua minggu lagi kita akan bertemu dengan Ramadhan Al-Mubarak. Subhanallah. Semoga Allah memanjangkan umur kita agar kita dapat menjalani bulan Ramadhan dengan penuh hikmah. Insya Allah.

Sayu rasanya hati bila memikirkan tentang diri ini. Sepanjang tempoh setahun selepas berakhirnya Ramadhan tahun yang sudah, tidak terkira rasanye dosa yang sudah dilakukan. Hanya pengampunan dari-Mu Tuhan yang aku harapkan. Semoga bulan penuh keberkatan ini menjadi titik tamat kepada segala kemungkaran yang pernah aku lakukan sebelum ini dan permulaan kepada segala amal sama ada yang fardhu atau pun sunat yang sering kali diriku yang hina lagi keji ini pernah tinggalkan sama ada secara sengaja atau pun tidak. Astaghfirullah.

Ramadhan kali ini ku harapkan akan membawa seribu pengertian yang akan mengubah diriku ke arah yang lebih baik. Aku memohon pengampunan dari-Mu Tuhan dalam menjalani bulan penuh makna ini. Semoga amalanku pada tahun yang sudah dapat diteruskan dengan jayanya pada tahun ini. Khatam Al-Quran sekurang-kurangnya sekali, tidak terlepas solat sunat Tarawikh walaupun sehari, mengerjakan solat sunat tahajjud pada setiap dini hari, tidak terlepas bersahur walaupun sehari dan yang paling utama dapat mengerjakan ibadah puasa dalam bulan Ramadhan dengan sempurna selama 30 hari. Semoga Allah SWT memberikanku kekuatan dari segi rohani dan jasmani untuk mengerjakan semua amal ini. Insya Allah.

Dengan peluang yang ada di sini, ingin diri ini menyentuh isu mengenai nisfu Sya'ban. Tertakluk di dalam kategori bid'ah kepada sesiapa yang mengerjakan solat sunat malam nisfu Sya'ban. Maka kita tidak patut melakukannya. Walau bagaimanapun, kita digalakkan untuk mengerjakan solat sunat seperti solat sunat tahajjud, witir, istikharah, hajat dan tasbih.

Selain itu, di sini juga ingin ditekankan bahawa Rasulullah SAW tidak pernah secara khusus menyatakan bahawa 15 Sya'ban sebagai hari yang disunatkan berpuasa. Namun Baginda SAW telah berpuasa sebanyak mungkin pada bulan Sya'ban yang digelar bulan Rasulullah SAW seperti yang dinyatakan oleh Aisyah RA:

"Aku tidak pernah melihat Nabi SAW berpuasa sepanjang bulan kecuali pada bulan Ramadhan. Aku juga tidak pernah melihat Baginda berpuasa secara kerap di dalam bulan lain kecuali di dalam bulan Sya'ban"
-Sahîh Bukhari dan Muslim-

No comments: