Sunday, December 13, 2009

Hadis Rasulullah SAW Tentang Pembebasan Kota Constantinople

Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq;

“Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera”

(Hadis riwayat Imam Ahmad)

Ramai tokoh Islam yang cuba merealisasikan hadis ini dengan berusaha habis-habisan untuk menawan Constantinople. Antaranya adalah Saiyidina Umar al-Khattab & Saiyidina Abu Ayub al-Ansari. Namun kesemuanya gagal hinggalah 700 tahun kemudian apabila munculnya seorang putera bernama Muhammad al-Fatih (Mehmet al-Fateh). Baginda hanya berumur 24 tahun ketika mengetuai bala tenteranya membebaskan Constantinople. Bandar ini kemudiannya dinamakan Istanbul yang bererti "Islam Selamanya".

Apabila kejayaan telah dikecapi, pada pagi itu, Sultan Muhammad al-Fatin ingin memilih dari kalangan tenteranya seseorang untuk menjadi imam solat Subuh. Baginda bertanya,

"Siapakah antara kamu yang sepanjang ingatannya pernah meninggalkan solat lima waktu, sila duduk."

Namun, tiada seorang pun antara mereka yang duduk. Baginda bertanya lagi,

"Siapakah antara kamu yang sepanjang ingatannya pernah meninggalkan solat rawatib, sila duduk."

Sebahagian daripada tenteranya duduk. Baginda bertanya lagi,

"Siapakah antara kamu yang sepanjang ingatannya pernah meninggalkan solat tahajud, sila duduk."

Kesemua daripada tenteranya duduk dan tinggallah Sultan Muhammad al-Fatih berdiri keseorangan. Lalu bagindalah yang mengimami solat Subuh berjemaah pertama di bumi Istanbul pada pagi itu.

Bilakah akan munculnya seorang pemimpin seperti Sultan Muhammad al-Fatih? Pemimpin yang akan membawa kita keluar dari kegelapan runtuhnya Khalifah Islamiyah ini? Renungkanlah...

1 comment:

aiN dUL said...

good post~!really like it..=)