Friday, March 25, 2011

Nilai Islam Bangsa Melayu dan Penjajah

Kalau roboh Kota Melaka,

papan di Jawa hamba dirikan,

kalau sungguh bagai dikata,

badan dan nyawa hamba serahkan.


Seorang ilmuwan Islam Melayu yg aktif dalam isu-isu Palestin, Dr Hafidzi ada mengulas tentang pantun ini. Di dalam sebuah pembentangan beliau bertajuk Sejarah Islam di Nusantara, beliau mengatakan bahawa pantun ini adalah jawapan kepada seruan jihad untuk Alam Melayu selepas Kesultanan Melayu Melaka digulingkan oleh Portugis. Orang-orang Jawa pada waktu itu terkejut dgn berita yang mereka terima bahawa Melaka telah tumpas kepada Portugis. Jawa merupakan antara kawasan yang mendapat Islam melalui para pendakwah Melaka. Kerajaan Islam Demak di Jawa juga mempunyai hubungan yang akrab dengan Kesultanan Melayu Melaka. Walaupun mereka kurang percaya akan berita tersebut, namun atas semangat jihad dan ketaqwaan yg tinggi mereka menjawab


Kalau roboh Kota Melaka,

papan di Jawa hamba dirikan,

kalau sungguh bagai dikata,

badan dan nyawa hamba serahkan.


Papan di dalam pantun ini mungkin bermaksud papan untuk membina senjata atau kapal untuk menyerang balas. Wallahualam. Terlalu banyak sejarah bangsa kita yang dilenyapkan oleh bangsa penjajah. Mereka berbuat demikian untuk menghilangkan nilai-nilai Islam dalam diri kita. Kini bangsa kita hilang jati diri. Islam tergadai, bangsa dinodai. Cuba kita lihat negeri Melaka (yang digelar sebagai Bandar Bersejarah), adakah tinggalan sejarah di sana tinggalan sejarah Kesultanan Melayu Melaka yang Islam atau tinggalan sejarah penjajah Portugis, Belanda dan Inggeris?


Walaupun Islam sudah beratus tahun bertapak di Tanah Melayu, namun Masjid tertua di Tanah Melayu (Masjid Kampung Hulu di Melaka atau Masjid Kampung Laut di Tumpat, Kelantan) hanya dibina pada awal abad ke-18. Itu pun, pembinaan Masjid Kampung Hulu di Melaka pada waktu itu dibiayai oleh penjajah Belanda yang menukar dasar mereka kepada kebebasan beragama. Adakah bangsa Melayu yang Islam tiada masjid sebelum dari itu? Jika ada, kenapa tidak dijaga dengan baik untuk kegunaan dan tatapan anak bangsa pada hari ini? Jawapannya hanya satu, masjid-masjid di Tanah Melayu pernah dimusnahkan secara keseluruhan oleh penjajah. Mereka menukar segala nilai-nilai Islam yang menjadi identiti dan kebanggaan bangsa Melayu dengan nilai-nilai yang diperkenalkan Barat. Sehinggakan pantun yang membawa maksud seruan jihad dan persaudaraan Islam yg tinggi di antara Melaka dan Jawa , disalahertikan menjadi sebuah pantun cinta yg melambangkan kerosakan akhlak dan sosial masyarakat (sanggup korbankan badan dan nyawa demi cinta manusia = buang anak dalam longkang tepi jalan).


Pada hari ini, bila dikatakan moden, kita memandang kepada Barat. Bila dikatakan maju, kita lihat Barat. Cara berhibur, kita lihat Barat. Cara berpakaian, kita lihat Barat (sampaikan pakaian Muslimah diasimilasikan dengan fesyen Barat menjadi fesyen yang seksa mata memandang). Cara mentadbir negara kita rujuk pada Barat. Sampaikan hal ehwal Islam pun kita mahu Barat yang tentukan (Gerakan Islam dikatakan pengganas, kita hanya mengangguk). Sampai bila?


No comments: